2021-12-02 13:15Pressmeddelande

Ny kommunikationschef och digital kommunikatör stärker SwedenBIO

Alexandra Hoegberg, Director of Communications, and Sebastian Blomstrand, Digital Communications Officer at SwedenBIOSwedenBIOs nya kommunikationschef Alexandra Hoegberg och digitala kommunikatör Sebastian Blomstrand ska öka synligheten för svensk life science.

  • Det är stark tillväxt i den svenska life-science industrin och SwedenBIO satsar på kommunikation för att bättre följa utvecklingen i branschen.
  • Alexandra Hoegberg är ny kommunikationschef och tillför sin erfarenhet från life science-kommunikation och journalistik.
  • Sebastian Blomstrand anställs som digital kommunikatör och stärker det digitala informationsutbudet.

Det råder högtryck bland life science-företagen och för att stötta industrins hållbara tillväxt är det viktigt för SwedenBIO som den nationella branschorganisationen att kunna ligga steget före i att fånga upp och kommunicera branschens behov. Därför expanderar nu SwedenBIO med en kommunikationschef och en digital kommunikatör i Alexandra Hoegberg och Sebastian Blomstrand.

”Med Alexandra får vi in en erfaren kommunikationschef till teamet vars bakgrund inom life science kombinerat med en internationell bana som journalist kommer att vara värdefullt för hur vi utvecklar SwedenBIO framåt. Vi har sedan tidigare jobbat med Sebastian för att digitalisera och förnya vårt kommunikationserbjudande till medlemmarna, t.ex. genom att sätta upp en podd-studio, och det är väldigt roligt att nu kunna ta in Sebastian på heltid, ihop med Alexandra”, säger SwedenBIOs VD Helena Strigård.

Alexandra kommer närmast från en roll som head of global communications på WHO Collaborating Centre for International Drug Monitoring: Uppsala Monitoring Centre. Tidigare har hon arbetat på kommunikationsbyrån JG Communications och som forum-redaktör och journalist vid Reuters News Agency i Hong Kong. Hon är utbildad vid The University of Hong Kong med en Master of Journalism och, innan dess, språkstudier i Kina och Tyskland.

”Det är ett dynamisk informationslandskap som SwedenBIO befinner sig i, där utmaningen kommer ligga i att vidareutveckla arbetet att fånga upp och ge ben åt relevanta ämnen inom life science-industrin, och att skapa givande samarbeten med bolag i allsköns storlekar med vitt skilda kommunikationsbehov. Naturligtvis kommer allt kommunikationsarbete genomsyras av ambitionen att synliggöra SwedenBIOs roll som branschens bultande hjärta vad gäller nätverkande, kunskapsutbyte och opinionsbildning”, säger Alexandra.

Sebastian har precis avslutat en praktik på DNB, där han bland annat jobbat i bankens tv-studio, med LinkedIn och med internkommunikation. Parallellt med sin utbildning vid Medieinstitutet i Stockholm har han arbetat deltid på SwedenBIO, där hans bakgrund som copywriter bidragit till att lyfta branschens synlighet i sociala medier.

”Den svenska life science-sektorn växer så det knakar, och synkront växer kommunikationsbehovet från SwedenBIOs håll. Som Sveriges branschorganisation för life science är det viktigt att vi är pigga i vårt kommunikationsarbete, och med ett team på två som jobbar i tandem blir arbetet mer agilt och effektivt. Jag ser fram att emot att få komplettera Alexandras breda, strategiska erfarenhet med de praktiska aspekterna som SwedenBIOs kommunikationsarbete innebär”, säger Sebastian.


Om SwedenBIO

Branschorganisationen SwedenBIO arbetar för en konkurrenskraftig life science-sektor i Sverige. Vi gör det genom att skapa effektiva kontaktytor mellan sektorns olika aktörer, genom att bygga kunskap och genom att ge branschen en stark röst i samhällsdebatten. Våra närmare 300 medlemsföretag har totalt 20 000 anställda och bedriver verksamhet inom läkemedelsutveckling, bioteknik, medicinteknik och diagnostik eller är experter inom bland annat affärsutveckling, finansiering, immaterialrätt och juridik.

Kontaktpersoner

Alexandra Hoegberg
Director of Communications, SwedenBIO
Alexandra Hoegberg